Aroma marketing

Konkurując o klientów, firmy starają się wychodzić przed szereg i proponować coś nowego, lepszego niż mają inni, a przede wszystkim zachęcającego do wejścia do biura czy sklepu. Każde przedsiębiorstwo używa zachęt poruszających zmysły. Jakich? Większość ludzi to wzrokowcy, a więc jeśli zobaczą coś ciekawego, to zaczną przyglądać się witrynie. Ale okazuje się, że wzrok to nie jedyny zmysł, który może wprowadzić klienta do biura albo sklepu.

Do sklepu trafisz po zapachu

Według książki „Zakupologia” Martina Lindstroma aż 80% mężczyzn i 90% kobiet kojarzy zapach z wydarzeniami albo z doświadczeniami. I to właśnie obecnie stosują firmy. Ta nowa metoda zachęcania klientów do skorzystania z usług lub produktów firmy poprzez zapach nazywa się znakiem zapachowym marki.

Przykładem może być jedna z najpopularniejszych polskich firm odzieżowych, która promuje się m.in. poprzez zapach – wchodząc do sklepów sygnowanych tą marką, można wyczuć stonowany zapach wanilii. Zapach ten co prawda nie kojarzy się stricte z odzieżą i obuwiem, ale jest przyjemny dla powonienia, nasuwa miłe skojarzenia z domem, ciepłem, przytulną atmosferą lub wypiekami. Jednym słowem: pozytywne.

Bardzo często to nie pojedyncze sklepy posiadają swój własny znak zapachowy, a całe centra handlowe są odświeżane wybraną nutą zapachową, której celem jest zapadnięcie w pamięć i skłonienie umysłu do ciągłego powracania do miejsca, których zapach nam się podobał. Dlatego teraz nowoczesny marketing stawia nie tylko na znaki wizualne, lecz także zapachowe, aby oddziaływać równie mocno na wszystkie zmysły potencjalnych klientów.

Co sprawia, że kupujemy?

Dla większości osób dobrze kojarzący się zapach będzie tylko zachętą do wejścia do centrum handlowego czy sklepu. Jednak żeby kupić produkt potrzebna jest jeszcze wizualna oprawa. Każdy produkt czy usługa muszą być przedstawione w atrakcyjny sposób. Samo ułożenie ofert czy produktów na półkach sprawia, że klient coś kupi lub wyjdzie niezadowolony. Dlatego też mimo tworzenia przyjemnej atmosfery gościnności nie można zapomnieć o porządku, ładzie i harmonii w samym sklepie czy biurze.