Aroma marketing

Dziś wiele mówi się o tzw. marketingu zapachowym. Jednak mało osób wie, czym w gruncie rzeczy taki marketing jest. To nic innego, jak budzenie w ludziach pozytywnych skojarzeń poprzez zapach. Choć wciąż popularnym sposobem na przyciągnięcie klienta jest działanie na jego wzrok, poprzez ekspozycję towaru w witrynie sklepowej, coraz częściej spotykamy się też z działaniem na ludzki węch. Wykorzystywane jest to m. in. przez cukiernie czy restauracje. W miejscach, gdzie jemy, zapach ma dla nas ogromne znaczenie. Przyciąga nas i sprawia, że stajemy się o wiele bardziej zainteresowani ofertą.

Czy ładny zapach w restauracji na pewno ma swoje źródło w kuchni?

Choć możemy nie do końca zdawać sobie z tego sprawę, zapachy naprawdę mocno na nas oddziałują. Jeśli gdzieś czujemy ładną woń, to miejsce zaczyna nam się bardzo pozytywnie kojarzyć. Dlatego też między innymi palimy w domach kadzidełka i świece zapachowe, które sprzyjają zrelaksowaniu się.

Przebywając w restauracji, mamy zwykle wrażenie, że wszelkie zapachy docierają do nas prosto z kuchni. Może to być zupełnie mylne wrażenie. Niektórzy menagerowie restauracji decydują się na wykorzystanie marketingu zapachowego, by zachęcić przechodzących w okolicy klientów do skorzystania z ich oferty. Nęcący zapach, zwłaszcza w porze obiadowej, może przyciągnąć wielu nowych gości. Zastąpienie zapachów gotowanych potraw sztucznymi odpowiednikami sprawi, że zapachy z restauracji będą wyczuwalne na ulicy, co może wpłynąć na zachowanie przechodniów.

Czy marketing zapachowy to dobre rozwiązanie?

Dla wielu osób marketing zapachowy jest dość kontrowersyjny. Trzeba przyznać, że nie każdy lubi być zachęcany poprzez zapach do skorzystania z usług restauracji. Tym bardziej, jeśli jest to sztuczny zapach. Warto mieć jednak na uwadze to, iż zapach jest także pewnym luksusem dla nas. O wiele lepiej przebywa się w restauracji, gdzie po prostu pięknie pachnie. Możemy wówczas rozkoszować się pobytem w danym miejscu. Jest to zatem działanie marketingowe, które nie szkodzi klientowi. Wpływa natomiast na jego komfort, bo kto z nas nie lubi przebywać w miejscu, które zachwyca wystrojem, a przy tym pięknie pachnie?