Aroma marketing

Standardowy odświeżacz powietrza to obecnie zbyt mało, by wprowadzić do pomieszczeń odpowiedni zapach. W punktach sprzedaży warto jest zastosować marketing zapachowy. Na czym on polega i dlaczego warto skorzystać z tej możliwości?

Zapach wpływa na postrzeganie

Przez pewien czas zapach nie był postrzegany jako coś, co może wpłynąć na sprzedaż. Specjaliści od marketingu skupiali się głównie na wizualnym wyróżnieniu produktów. Obecnie jednak coraz częściej zwraca się uwagę na to, by wpływać również na inne zmysły klientów. Dlatego nawet w małych marketach można usłyszeć muzykę, a także poczuć miłe zapachy. Zauważono jednak, że samo zastosowanie odświeżacza powietrza nie wystarczy. Zapach powinien być kojarzony nie tylko z konkretnymi przedmiotami, ale także czasem. W jaki sposób można to zastosować?

Każdy czas ma swój zapach

Marketing zapachowy polega na wprowadzeniu odpowiednich zapachów, które rzeczywiście przyciągną klientów i oddadzą atmosferę wnętrza. W przypadku Bożego Narodzenia łatwo jest wykorzystać odpowiednie aromaty, ponieważ święta automatycznie kojarzone są z pewnymi aromatami. Decydując się na specjalistyczną firmę odpowiednie skojarzenia klientów można mieć przez cały rok. W punktach sprzedaży takie miejsca jak piec umieszczone są zazwyczaj na końcu, by zapach pieczonego ciasta pobudzał zmysł zapachu oraz apetyt. To sprzyja spontanicznym zakupom także innych produktów spożywczych.

Apetyt nie tylko na jedzenie

Moc zapachu najłatwiej jest wykorzystać w punktach sprzedaży żywności. Jednak odpowiednie skojarzenia nie muszą dotyczyć wyłącznie tego typu aromatów. Wiele zapachów kojarzonych jest na przykład z luksusem, co sprzyja zakupom droższych produktów. Określenie, jaki zapach rzeczywiście wpłynie na zwiększoną sprzedaż drogich perfum lub biżuterii dobrze jest zostawić specjalistom od marketingu zapachowego, którzy zazwyczaj opierają się na badaniach i obserwacjach. Istnieje możliwość zakupu gotowych mieszanek zapachowych, które przeznaczone są do używania w różnych pomieszczeniach, takich jak poczekalnie hoteli czy restauracje.