Aroma marketing

Niezależnie od formy kontaktu, pierwsze wrażenie jest niezwykle ważne. W marketingu dobrze znana jest koncepcja audiomarketingu. Ma ona na celu zwiększenie zainteresowania potencjalnego klienta określoną ofertą poprzez włączenie muzyki w pomieszczeniu. Roztaczające się dźwięki wpływają pozytywnie na samopoczucie klienta, co może mieć odzwierciedlenie w jego decyzji co do zakupu produktu. Oczywiste jest, że nie każdy jest podatny na tego typu oddziaływanie. Zakłada się jednak, że na większość odbiorców to zadziała, a sprzedaż produktów wzrośnie.

Znana jest również koncepcja aromamarketingu, w której najważniejszy jest zmysł powonienia. Przyjemny zapach poprawia nastrój, daje poczucie luksusu, powoduje, że dany produkt wydaje się bardziej ekskluzywny. Za pomocą zapachu wpływa się zarówno na decyzje ludzi, jak i ich działania. Niezdecydowany klient, czując roztaczający się zapach, będzie bardziej przychylny decyzji kupna.

Jaki zapach przyciągnie potencjalnego klienta?

Dokonując wyboru odpowiedniego zapachu, należy kierować się kilkoma ważnymi aspektami:

  • niezbędne jest określenie docelowej grupy odbiorców – np. kobiety i mężczyźni w inny sposób reagują na podobne zapachy,
  • konieczne jest dobranie zapachu do branży – inny zapach sprawdzi się w kawiarni (np. zapach cynamonu, wanilii), inny w sklepie z odzieżą (np. zapach kwiatowy), a jeszcze inny w gabinecie stomatologicznym (zapachy relaksujące, odprężające),
  • dodatkowo warto określić, czy wystrój wnętrza jest ciepły i przytulny, czy raczej chłodny.

Na rynku działa wiele firm, które zajmują się aromatyzacją pomieszczeń. Często posiadają produkty zapachowe dostosowane do warunków, w jakich ma być on stosowany. Warto dobrać kompozycję zapachową tak, aby była ona jak najlepiej kojarzona z daną marką.

Niezbędne akcesoria w aromamarketingu

Chcąc zastosować marketing zapachowy, należy zaopatrzyć się w odpowiednie akcesoria do rozprzestrzeniania zapachów. Mogą to być dozowniki (np. elektryczne odświeżacze powietrza), a na większych przestrzeniach – szyby wentylacyjne. W salonach SPA czy kosmetycznych sprawdzą się olejki eteryczne.

Aromamarketing jest kolejnym sposobem na zwiększenie sprzedaży usługodawcy. Zmysł węchu, jeden z ważniejszych u człowieka, może być wykorzystany do stymulowania określonych reakcji klientów, a przede wszystkim pozwala zainteresować ich konkretną marką.