Aroma marketing

Aby zachęcić klienta do korzystania z danego centrum handlowego czy sklepu, wykorzystywane są coraz to nowsze marketingowe sztuczki. Obecnie już nie wystarczy dobra reklama, ciekawa witryna sklepowa czy sprzyjająca zakupom muzyka. Podczas gdy wszyscy wokoło używają tych samych tradycyjnych narzędzi marketingowych, aby przyciągnąć klienta do naszego sklepu, należy iść o krok dalej. A jaki to krok? Aromatyzacja pomieszczeń.

Wpływ zapachu na postrzeganie

Specjaliści od marketingu szukają nowych sposobów na przyciągnięcie klienta. Aktualnie coraz częściej próbuje się oddziaływać oraz zaangażować jak najwięcej zmysłów klienta. Uznano, iż idealnie do tego się nadają odpowiednio dobrane zapachy. Ładny zapach w centrum handlowym czy w poszczególnym sklepie, sprawia iż czujemy się tam dobrze, chętniej robimy zakupy i możemy spędzić tam więcej czasu. Zapach wpływa również na nasze skojarzenie z konkretnym miejscem. Wszystko to prowadzi do kreowania pozytywnego wizerunku firmy w oczach klienta.

Każdy zapach ma swój określony czas lub miejsce

Podczas wprowadzania poszczególnych zapachów do sklepu czy centrum handlowego, należy je odpowiednio dobrać, tak aby faktycznie przyciągnęły klientów oraz wzmocniły odbiór danego wnętrza. Przykładowo w okresie bożonarodzeniowym łatwo jest zastosować odpowiednie aromaty, ponieważ święta od razu kojarzone są z wybranymi nutami zapachami. Ważny jest nie tylko czas, ale również miejsce oraz cel, jaki chcemy osiągnąć. W tym miejscu idealnym przykładem będą piekarnie, w których często rozpylany jest zapach świeżego chleba, by pobudzić nasz apetyt, a z kolei w centach handlowych stosuje się owocowe nuty zapachowe, by klienci czuli się świeżo, lekko, pełni energii i chcieli wracać do tego miejsca. Zabiegi te sprzyjają spontanicznym zakupom.

Wpływ zapachu na kreowanie marki

Wiele z popularnych oraz określanych mianem „ekskluzywnych” marek odzieżowych, stosuje w wszystkich swoich sklepach taki sam zapach z identyczną intensywnością. Wszystko po to, by klient już z daleka wiedział, że zbliża się właśnie do tego sklepu. Jest to doskonały przykład na to, jak zapach może wpływać na rozpoznawalność danej marki czy sklepu wśród klientów.