Aroma marketing

Stosunkowo niedawno zwrócono uwagę na to, jak ogromną rolę w życiu człowieka ma zmysł powonienia. Prócz powszechnie znanych funkcji takich jak wspieranie wrażeń smakowych, odbieranie wrażeń estetycznych, rozpoznawanie niebezpieczeństw i innych informacji czy skierowanie zainteresowania na płeć przeciwną, węch spełnia jeszcze wiele nieoczekiwanych zadań.

Wpływ zapachu na zachowanie

Informacje niesione przez zapachy w sposób podświadomy wpływają na nasze zachowanie i myślenie, powodując rozmaite reakcje. Ich działanie bywa bardzo silne, ponieważ dotyka sfery emocjonalnej. Poszczególna nuta zapachowa może odprężać, wprawiać w dobry nastrój lub przeciwnie – zniechęcać i powodować złe samopoczucie. Ponadto ludzkie przeżycia bardzo często utożsamiane są z zapachami. Istnieje pamięć węchowa, która  jest elementem oprawy emocjonalnej wspomnień. Bardzo często to właśnie zapach wywołuje pozytywne lub negatywne skojarzenia, które motywują nasze zachowanie. Zapach wpływa na odbieranie drugiej osoby oraz miejsc i ma ogromną rolę w tworzeniu pierwszego wrażenia.

Nic więc dziwnego, że zapach zostaje wykorzystywany w strategiach marketingowych – aromatyzacja sklepów, innych obiektów handlowych, hoteli czy restauracji to bardzo ważna część działań mających na celu przyciągnięcie klienta. Przyjemny zapach wywołuje pozytywne konotacje i dobry nastrój, które przychylnie nastawiają konsumentów. Odpowiednio dobrana nuta zapachowa to klucz do sukcesu!