Aroma marketing

Wiele osób słyszało już o niepospolitych „umiejętnościach sprzedażowych” zapachu. Co sprawia, że zapach tak dobrze sprzedaje? Otóż spośród wszystkich zmysłów, zmysł węchu jest najbardziej powiązany z układem limbicznym. Brzmi skomplikowanie? Zatem spieszymy z wyjaśnieniami. Układ limbiczny jest odpowiedzialny między innymi za emocje oraz procesy zapamiętywania i podejmowania decyzji.

Przekładając to na język biznesowy można stwierdzić, że zmysł zapachu ma największy wpływ na decyzje zakupowe klientów. Oddziaływanie poprzez zapachy powoduje również, szybsze niż w przypadku innych bodźców, zapamiętanie marki lub produktu.

Możliwości techniczne

Sposób w jaki zapachy oddziaływają na klientów, sprawiają że ich wykorzystaniem zainteresowali się specjaliści od marketingu. Jednak przez lata największym problemem była technika, która ograniczała możliwości wywierania wpływu na klientów. Obecnie jednak urządzenie do rozpylania zapachu może zostać bezproblemowo zainstalowane w każdym punkcie handlowym lub usługowym. Dzięki temu stosowanie marketingu zapachowego staje się coraz bardziej popularne.

Dobra opinia wśród klientów

Początkowo uważano, że wykorzystywanie aromamerketingu będzie negatywnie odbierane przez klientów. Jednak badania pokazują, że obawy te nie znalazły potwierdzenia. Większość badanych konsumentów pozytywnie ocenia ten sposób reklamowania produktów i nie czuje się oszukiwana przez sprzedawców. Klienci podkreślają również, że przyjemne zapachy powodują poprawę samopoczucia i zmniejszenie negatywnych doświadczeń związanych z codziennymi zakupami.