Aroma marketing

Dokonywanie zakupów od strony marketingowej to cały proces, na który składa się szereg czynników i zdarzeń. Jednym z elementów, który jest częścią tego procesu jest zapach, stąd też można w centrach handlowych, supermarketach czy dyskontach poczuć woń niezwykłych zapachów, w zależności od działu towarowego. Niektóre produkty pachną naturalnie, tak jak warzywa, owoce czy zioła i jest to znak, iż są świeże. Natomiast produkty zapakowane pachną o wiele delikatniej. Łatwo sprawdzić to w dziale kosmetycznym, porównując ze sobą kremy, odżywki czy balsamy. Zapachy odpowiadające zmysłom klienta będą chętniej poszukiwane, ponieważ jest to pierwszy znak, że zadowolenie z zakupów będzie gwarantowane. Po zapachu można także ocenić świeżość towarów, takich jak chleb, mięso, ryby czy owoce morza. Restauratorzy za każdym razem podczas zakupów kierują się ku swoim zmysłom wzroku, zapachu i smaku, by ocenić czy dany towar warto kupić.

Na jakie zapachy należy zwracać szczególną uwagę?

Podczas robienia zakupów zapach może ogromnie pomóc w dokonaniu wyboru. Na dziale chemii można wykorzystać tę wiedzę, gdy kupuje się proszek do prania, płyn zmiękczający, czy odświeżacz powietrza. Zapachy lawendowe, miętowe, konwaliowe, czy wiosenne kojarzą się pozytywnie, dlatego klient ma pewność, że łazienka będzie miejscem odprężającym. Szczególną uwagę należy zwracać na zapachy mocne, brzydkie oraz zwielokrotnione, ponieważ mogą oznaczać towar nieświeży, wadliwy lub też przeterminowany. Takie sytuacje mogą mieć miejsce podczas zakupu produktów spożywczych, stąd też uważność będzie ogromnie wskazana. Ponadto zapachem celowo posługują się sprzedawcy, stosując aromamarketing. Rozpylają przyjemny zapach w lokalu, który poprawia samopoczucie klientów i zachęca do zakupu.