Aroma marketing

Duża konkurencja na rynku sprawia, że firmy poszukują nowych sposobów na sprzedaż swoich towarów i usług. Jednym ze środków prowadzących do tego celu jest marketing zapachowy będący częścią marketingu sensorycznego polegającego na oddziaływaniu na zmysły konsumentów. Dlatego warto dowiedzieć się, w jaki sposób za pomocą zapachu można kształtować wizerunek firmy.

Znaczenie zapachów

Zarówno przyjemne, jak i nieprzyjemne zapachy mogą mieć bardzo silny wpływ na uczucia i samopoczucie ludzi poddanych ich oddziaływaniu. Powodem tych reakcji jest powiązanie zmysłu powonienia z układem limbicznym, który jest emocjonalnym centrum mózgu. Celem aromamarketingu jest właśnie wywoływanie pozytywnych reakcji konsumentów za jego pomocą. Może się to przełożyć między innymi na to, że klienci będą chcieli częściej odwiedzać dany sklep i dłużej w nim przebywać. Dzięki temu łatwiej będzie skłonić ich do zakupów. Podobne reakcje będą korzystne również w: hotelach, restauracjach, salonach SPA i wielu innych miejscach.

Budowa spójnego wizerunku

Strategia marketingowa powinna być przede wszystkim spójna. Wybranie odpowiedniego zapachu musi być zgodne z całościowym wizerunkiem danej firmy. Wizerunek ten wynika w dużej mierze z branży, w której działa, ale również z indywidualnej strategii danego przedsiębiorstwa, za pomocą której chce się ono odróżnić od konkurencji.  W praktyce oznacza to, że jeżeli firma sprzedaje na przykład sprzęt sportowy, a jej reklamy są bardzo dynamiczne, to zapach w jej sklepach powinien być dopasowany do tego wizerunku. Dlatego w takiej sytuacji najlepszym wyborem będzie zapach energetyczny, pobudzający do działania. Wtedy wszystkie działania wizerunkowe prowadzone przez tę markę będą ze sobą spójne, a klienci będą mieli związane z nią jednoznaczne skojarzenia. Innym przykładem mogą być marki pozycjonujące się w segmencie premium. Powinny zadbać o wysoką jakość zapachów w swoich placówkach, które będą wzmacniały poczucie ekskluzywności wśród odwiedzających je klientów.

Jak widać aromamarketing może być bardzo dobrym sposobem na budowanie pozytywnych skojarzeń związanych z daną firmą, ale żeby był skuteczny, musi być zgodny z jej całościowym wizerunkiem.